SEO Karlovy Vary a stručná historie vývojů vyhledávačů a jejich optimalizace

Důležitost SEO neustále roste ruku v ruce s důležitostí internetového marketingu jako takového. Mají-li vaše stránky v online konkurenci uspět, bez pořádné optimalizace to dnes zkrátka nepůjde. Úplné začátky SEO ale byly podstatně skromnější . V tomto článku se za nimi pokusíme ohlédnout. 

Zkratka SEO se používá již od konce 90. let 

Poprvé se pojem SEO objevil roku 1997, tedy ještě o rok dříve, než byl založen Google, který dnes mezi vyhledávači absolutně dominuje a ve své době drasticky změnil pravidla hry.

Do té doby dominovaly vyhledávače jako Yahoo, dnes již neexistující AltaVista, Ask Jeeves či Lycos. Nešlo ale o vyhledávání, na jaké jsme zvyklí dnes. Vyhledávače se podobaly spíše adresářům či klasickým „zlatým stránkám“, do kterých jste museli své stránky ještě manuálně registrovat.

O zařazení ve výsledcích vyhledávačů po zadání dotazů rozhodoval obsah stránky (a také množství odpovídajících klíčových slov na nich, což často vyústilo v tzv. tapetování klíčovými slovy). Mezi další faktory patřilo například samotné jméno domény či struktura stránky (breadcrumbs).  Tehdejší SEO si s takto omezeným repertoárem svého času bohatě vystačilo. 

Google PageRank přinesl do vyhledávání zásadní změnu 

SEO Karlovy Vary

Se vstupem Googlu na pomyslné jeviště přišla jedna podstatná změna, a tou byl algoritmus Google PageRank. Díky němu přestaly o důležitosti stránky a jí odpovídajícím umístění ve výsledcích rozhodovat pouze tzv. on-page (tedy vnitřní) faktory.

Google se ale navíc rozhodl zohledňovat i faktory vnější, tedy především množství zpětných odkazů, které na dané stránky směřují. Logiku to zprvu dávalo – jestliže na vaši stránku odkazuje mnoho dalších, musí to přece znamenat, že je kvalitní a důvěryhodná. Nebo ne?

Jak se brzy ukázalo, měl tento předpoklad zásadní vadu – nepočítal s tím, že se stránky začnou předhánět v závodě o získání co největšího množství odkazů, bez ohledu na to, jak a odkud.

V rámci SEO se začal rodit linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů – byť zprvu využíval taktiky, které za rámeček nepatří. Hromadné nakupování  odkazů, spam či takzvané linkfarmy byly v těchto divokých letech běžnou praxí. Ukázalo se, že pouhé množství odkazů jako měřítko kvality stránek stačit nebude.

Ruku v ruce s tím navíc pokračovaly taktiky, jako tapetování klíčovými slovy, které zatím procházely víceméně bez penalizací. 

Google Florida roku 2003 zamíchal kartami 

Roku 2003 přišel první zásadní update Google algoritmus s názvem Florida. Zaměřil se na potírání nekalých SEO taktik včetně duplicitního obsahu, tapetování klíčovými slovy, skrytých textů, spamu a dalších nešvarů. 

A Panda pak pokračovala v započaté práci… 

V průběhu dalších let Google pracoval na novém vylepšení algoritmu, který by nabízel uživatelsky co nejpřívětivější výsledky. Zatímco ty nejhorší  SEO excesy se podařilo zažehnat, algoritmus se stále dařilo ošálit takzvanými obsahovými farmami.

Ty  neustále chrlily podřadný obsah, který jen o chlup splňoval tehdejší podmínky kvality, takže unikal klasifikaci jako spam.

Update Google Panda roku 2011 učinil přítrž i obsahovým farmám – a připravil o miliony ty firmy, které si z nich v posledních letech udělaly byznys. Jak to celé tehdy bylo se dočtete v dobovém článku. 

Google Penguin pak „vyplel“ ještě stránky, které Pandě unikly 

Rok po updatu Panda následoval ještě update Penguin. Ten se selektivně zaměřil na stránky nízké kvality, s nedostatečným textovým i dalším obsahem a spoustou odkazů nízké kvality. Obojí pak potrestal penalizacemi, které tyto stránky pohřbily kdesi na dně výsledků vyhledávání. 

Hummingbird a RankBrain – updaty, které se zaměřily na zkušenosti uživatelů 

Update  Hummingbird (2013) využitím sémantické analýzy poprvé důkladněji zohlednil záměry uživatelů při zadávání konkrétních klíčových slov. Také podstatně pomohl stránkám cílícím na lokální klientelu a učinil výsledky vyhledávání daleko organičtější.

Práci započatou updatem Hummingbird pak o dva roky později završil update RankBrain, který poprvé při vyhodnocování dotazů využil umělou inteligenci. Tento update také monitoruje to, jak uživatelé reagují na zobrazené výsledky, a tyto výsledky podle toho případně mění.

Snad vám tento stručný exkurz pomohl udělat si představu o tom, jak se vyhledávače za poslední dekády dramaticky proměnily. A také ocenit práci, kterou dnes musí SEO specialisté na vašem webu vynaložit, aby dnes přísná kritéria vyhledávačů naplnili!

Share