Jáhly pro Vaše zdraví

S nárůstem zájmu o zdravou výživu, se vracíme k původním receptům a pokrmům našich předků. Jednou takovou surovinou pro výrobu chutného jídla jsou jáhly.
Je to vlastně loupané proso a kromě toho, že jsou velmi chutné, mají také vysokou výživovou hodnotu. Obsahují minerální látky (draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek), vlákninu a velké množství vitamínů skupiny B. Díky tomu jsou ideální potravinou při chudokrevnosti, chronické únavě i krátkodobé vyčerpanosti nebo v době po nemoci a úrazu.

Využití jáhel v kuchyni je opravdu široké, příprava velmi jednoduchá. Jáhly můžeme konzumovat sladké i slané, jako kaši nebo zapečené. Před tepelnou úpravou je vhodné jáhly několikrát spařit vroucí vodou. Tím se odstraní jejich lehce nahořklá pachuť.

Jak na klasický jahelník?
Jáhly spaříme, na pánvičce si krátce orestujeme slaninku a cibulku. Smícháme v pekáčku a zalijeme mlékem tak, aby bylo vše ponořené. Dáme do trouby zapékat, při pečení můžeme ještě dolít trochu mléka.
Tímto způsobem upečeme jahelník i sladký – sušené švestky vložíme do misky, zalijeme slivovicí a dáme přes noc uležet. Jáhly pak uvaříme do měkka, smícháme se švestkami (i s puštěným lákem), dle chuti osladíme a dáme zapékat.

Ingredience můžeme libovolně měnit.

Jáhly chutnají skvěle i s houbami nebo s jablky. Jahelná kaše je příjemnou změnou jako příloha. A pokud jste jí vytvořili hodně, nevadí! Ze zbytku upečte placičky, na kterých si smlsne celá vaše rodina. Do jahelné kaše zamíchejte orestovanou cibulku, vajíčko, trochu ovesných vloček, pokud máte, tak i třeba nadrobnou nakrájenou slaninku či uzené. Dobře propracujte, utvořte placičky a ty pečte na pečícím papíře v troubě nebo na pánvičce dozlatova.

Já mám jáhly velmi ráda a často si je připravuji na snídani jako kaši s jablky, skořicí a rozinkami.

Dobrou chuť Vám přeje Domča.

Share